Buradasınız

Görev ve Sorumluluklarımız

Cenaze ve Taziye Hizmetleri Şube Müdürlüğü’nün Görevleri

MADDE 7 –

  1. 5216 Sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu, 5393 sayılı Belediye Kanununda belirlenen görev, yetki ve sorumluluklar kapsamında, Müdürlük içerisinde gerekli birimleri kurmak ve organizasyonu yapmak, ihtiyaç duyulan araç, gereç, ekipman vb. sağlamak,
  2. 593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu, 3998 sayılı Mezarlıkların Korunması Hakkında Kanun, 11410 sayılı Mezarlıklar hakkında nizamnameye ilişkin Bakanlar Kurulu kararı hükümlerine uygun olarak verilen görevleri yerine getirmek,
  3. Yürürlükte olan mevzuatlarda belirlenen mezarlıklar ve taziye evleriyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları yerine getirmek.
  4. Mezarlık yerlerinin inşaası ile cenaze nakil ve defin işlemleri hakkında yönetmelik hükümleri doğrultusunda cenaze defin ve nakil hizmetlerini yürütmek,
  5. Belediye Meclis Kararı ile Belediye mülkü mezarlıklarda mezar yerleri tahsis etmek, mezar üstü-altı inşaatlarına ruhsat vermek, bunlara ait ücretleri tahsil etmek,
  6. 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu gereğince belediye mezarlıklarına cenazelerin defin edilmesi, mezar nakli için mezardan çıkarılması ve diğer bir mezar veya mezarlığa tekrar gömülmesi işlerinin, belirtilen hususlara ve yasalara uygun şekilde yürütülmesini sağlamak,
  7. Vatandaşların Mezarlıkları rahat ziyaret etmeleri konusunda gerekli olan düzenlenmelerin yapılmasını sağlamak,
  8. İl dışı cenaze nakillerinde, cenaze nakil aracının uygun koşulları sağladığını belirten “Yol İzin Belgesi” nin verilmesini sağlamak,
  9. Taziye evlerinin her an kullanıma hazır halde bulundurulması ve tahsisi ile alakalı iş ve işlemleri yürütmek,
  10. Arşivde bulunan eski belgelerin düzenli saklanmasını ve bu belgelerin bilgisayar ortamına aktarılarak, Mezarlık Bilgi Sisteminin oluşturulmasını sağlamak,
  11. Kanun, tüzük ve yönetmeliklerle belediyeye verilmiş görevlerden, yetkisi içinde olanların yapılmasını sağlamak
  12. .İlgili mevzuata göre yapılan hizmet alımı ve mal alımı işlerine ait kontrollük ve inceleme hizmetlerini yürütmek.
  13. İş sağlığı ve güvenliği kurallarına bağlı olarak çalışılmasını sağlamak,
  14. Stratejik plan, faaliyet raporu, performans bilgileri, bütçe çalışmaları konularında Daire Başkanlığına sunulmak üzere raporlamaları hazırlamak,
  15. Daire Başkanlığınca verilen diğer görevleri yapmak.

Taziye Evi ve Taziye Çadırı Hizmetleri

MADDE 15-

  1. İlgili kurum ve kuruluşlardan Ölüm Belgesi alan vatandaşlar, Mezarlıklar Dairesi Başkanlığı’na müracaat ederek taziye evi ve taziye çadırı hizmetlerinden faydalanabilirler.
  2. Belediyemiz bünyesindeki taziye evleri, cenaze sahiplerinin talebi üzerine 3 (üç) günlüğüne tahsis edilir.
  3. Taziyelerini kendi evinde kabul etmek isteyen cenaze sahiplerinin talep etmesi halinde, taziye çadırı, masa, sandalye, çay seti ve ses cihazı 3 (üç) günlüğüne tahsis edilir.
  4. Taziye yerlerine Büyükşehir Belediyemizce gıda ve yakacak yardımı yapılabilir.
  5. Taziye evi ve taziye çadırlarının kullanımı için belirlenen süreyi uzatma talebinde bulunulmayacaktır.
  6. Taziye evi ve taziye çadırları, cenaze hizmetleri dışında düğün, asker yollama vb. merasimler için kullanılamaz.
  7. Taziye evi ve taziye çadırlarının, mevlüt programı için tahsis edilmesi, cenaze yoğunluğuna göre müdürlükçe değerlendirilecektir.

                                                                                              

Mezardan çıkarılarak başka bir yere cenaze nakli (Nakli Kubur)

MADDE16 -

  1. Belediye sınırları içindeki mezarlıklardan başka bir mezarlığa nakil amacıyla cenazenin mezardan çıkarılması işlemleri, belediye tabibinin, belediye tabibi bulunmaması halinde hükümet tabibinin uygun görüşü alındıktan sonra müdürlüğümüz kontrolünde gerçekleştirilir.
  2. Mezardan çıkarılıp nakli yapılacak cenazeler için,cenazenin birinci derece yakınlarının muvafakat vermeleri gerekmektedir. İdare muvafakatin noter kanalıyla verilmesini talep edebilir.
  3. Kolera, veba, çiçek veya lekeli humma hastalıklarından ölmüş olanların bir sene geçmedikçe mezardan çıkarılarak başka bir mahalle nakilleri yasaktır.
  4. Herhangi bir bulaşıcı hastalık nedeniyle ölmeyenlerin nakilleri de zaruri haller dışında bir  

       sene geçmedikçe yapılmaz.

  1. Adli otopsi amacıyla yetkili makamlarca cenazenin mezardan çıkarılması gerektiğinde, cenaze sahiplerinin muvafakati aranmaz.

 

Mezarlık yerinin seçimi

MADDE 17 – 

  1. Mezarlık olarak seçilecek alanın, hakim rüzgarların ve akarsuların yerleşim yerinden gittiği yönde ve ulaşım yolları ile münasebeti kolay olan yerlerde olması zorunludur. Çukur veya bataklıklara ve su birikintilerinin olduğu yerlere mezarlık yapılmaz. Bu hususta hafif meyilli düzlükler tercih edilir.
  2. Toprağın jeolojik vasıfları, gömülecek cesetlerin ayrışmasına müsait, su ve havanın geçmesine izin verecek şekilde küçük taneli olmalıdır. Bu maksatla kumlu, az miktarda kireçle karışık topraklar uygundur.

 

 

Mezarlık yeri seçimi komisyonu

MADDE 18 –

  1. Yeni kurulacak mezarlık alanlarının mezarlık olarak kullanımının uygun olup olmadığına, su kaynaklarına, yerleşim yerine ve insanların iskanına mahsus meskenlere mesafesine, hakim rüzgarın yönü, bölgenin coğrafi, jeolojik, meteorolojik şartları, arazi ve ulaşım imkanları gibi şartlar da göz önüne alınarak mezarlık yeri seçimi komisyonunun hazırlayacağı rapora göre il veya ilçe umumi hıfzıssıhha kurullarınca karar verilir.
  2. Mezarlık yeri seçimi için, il merkezindeki belediye ve köyler valiliğe, ilçeye bağlı belediye ve köyler ise bağlı oldukları kaymakamlığa müracaat ederler.
  3. İlde oluşturulacak komisyon; ilgili vali yardımcısının başkanlığında il sağlık müdürlüğü, il çevre ve orman müdürlüğü, il müftülüğü, il bayındırlık ve iskân müdürlüğü, il kadastro müdürlüğü, il tarım müdürlüğü ve mezarlık talebinde bulunan belediye veya köy tüzel kişiliği temsilcisinin katılımıyla oluşturulur. 
  4. İlçede oluşturulacak komisyon; kaymakamın başkanlığında; sağlık grup başkanlığı, ilçe tarım müdürlüğü, ilçe müftülüğü,  ilçe kadastro müdürlüğü temsilcileri ile il çevre ve orman müdürlüğünce görevlendirilecek personel ve mezarlık talebinde bulunan belediye veya köy tüzel kişiliği temsilcisinin katılımıyla oluşturulur. 
  5. Mezarlık olarak seçilecek alanın özelliklerine göre mülki amirce uygun görülecek diğer kurum temsilcileri veya teknik elemanlar da mezarlık yer seçimi komisyonuna dahil edilebilir. Komisyon, ihtiyaç duyarsa diğer kurumlardan da ek bilgi ve belge isteyebilir.
  6. Komisyon, yer tetkikini gerçekleştirdikten sonra raporunu hazırlayarak il veya ilçe umumi hıfzıssıhha kuruluna sunar. Umumi hıfzıssıhha kurulu, komisyonun raporuna göre teklif edilen alanın mezarlık yeri olarak kullanımının uygun olup olmadığına karar verir. Uygun görüş verilirse rapordaki mesafeler ile diğer konular belediyece imar plan notlarına işlenir. Muhtarlıklarca da karar defterlerinde kayıt altına alınır. Uygun görüş verilerek mezarlık yeri olarak seçilen alanlar, tapu tescili yapılmadan mezarlık olarak kullanılmaz.

 

Mezarlıkların su kaynaklarına mesafesi

MADDE19 – Mezarlıkların su kaynaklarına mesafesinde aşağıdaki hususlara dikkat edilir:

  1. Mezarlıklar, insanların içme ve kullanma suyunun temini amacıyla yapılmış kuyu, göl, gölet, baraj gibi su kaynaklarından arazinin meyil durumu, mezarlığın kapasitesi ve toprağın yapısına göre, killi topraklarda en az 150 metre, kumlu topraklarda ise en az 250 metre mesafede kurulabilir. İçme ve kullanma suyu temin edilen havzaların 31/12/2004 tarihli ve 25687 sayılı Su Kirliliği Kontrol Yönetmeliğinin 17 ve 18 inci maddelerinde belirtilen mutlak ve kısa mesafeli koruma alanlarında mezarlık yapılamaz.
  2. Mezarlıklar içinde kullanılacak içme ve kullanma suları mezarlık sınırından en az 250 metre mesafeden borularla getirilir. Hidrojeolojik ve hidrolojik şartların gerektirdiği hallerde il veya ilçe hıfzıssıhha kurulunun da uygun görüşü alınmak suretiyle bu mesafe 100 metreye kadar kısaltılabilir. Daha yakın mesafedeki sulardan içme ve kullanma suyu olarak faydalanılamaz. Mezarlıklar içinde içme-kullanma suyu temini amacıyla kuyu açılamaz.

 

Şüpheli ölümler

MADDE 20 –  Ölüyü muayene edenler veya gömme izin belgesi vermeye yetkili olanlar vefat sebebinin doğal olmayan yollardan olduğuna dair şüphe veya kanaat taşıdıkları takdirde adli makamları, bulaşıcı hastalıktan olduğuna dair şüphe taşıdıklarında ise, cenazenin bulunduğu mahaldeki sağlık ocağı veya toplum sağlığı merkezini haberdar etmeden gömme izin belgesi veremezler. Tabip olmayan yerlerde bulaşıcı hastalık şüphesiyle vefat edenler için, gömme izin belgesi görevlilerince, haberdar edilen sağlık biriminin talimatlarına göre ölü muayenesi yapılır, gömme izin belgesi verilir ve defnin talimatlara uygun olarak yerine getirilmesi sağlanır.

 

 

 

Ölüm olaylarının nüfus müdürlüğüne bildirilmesi

MADDE 21 – Ölümler, ölüm olayının meydana geldiği tarihten itibaren 10 gün içinde gömme izin belgesini düzenleyenler tarafından nüfus müdürlüğüne bildirilir.

 

Yabancı uyrukluların ölümü

MADDE 22 –  Ülkemizde turistik veya ticari amaçla ya da yerleşik olarak bulunan yabancı uyruklu kişilerin ölümlerinin aynı usullerle bildirilmesi zorunludur.

 

Yurtdışından gelen cenazeler

MADDE 23 – Yabancı ülkelerden getirilen cenazelerin nakline müsaade edildiğini ve naklinde sağlık yönünden sakınca bulunmadığını gösteren cenazenin geleceği yerin yetkili makamından verilmiş cenaze nakil belgesi ibraz edilmesi zorunludur. Cenaze nakil belgesinde cenazenin kimlik numarasının, ad ve soyadının, baba adının, ölümün vuku bulduğu yerin, tarihin, ölüm sebebinin, nakline izin verildiğinin, naklinin sağlık sakıncası doğurmayacağı hususunun  ve ilgili diğer hususların açıklıkla kaydedilmesi zorunludur.

                       

Mezar Ebatları         

MADDE24 -

  1. Mezarların büyüklüğü 09.08.1931 tarihli 1868 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Mezarlıklar Hakkındaki Nizamnameye uygun olarak yapılır.
  2. Bir mezarın uzunluğu 2 metre, eni 80 santimetre, derinliği en az 1,5 metre olmalıdır. Hazır beton mezarların derinliği cenaze defninden sonra koku çıkışını önlemek için üzerleri en az 60 santimetre toprakla örtülebilecek şekilde inşa edilmelidir.
  3. Mezarın üstyapı eni 1 mt., boyu ise 2 mt. ebadındadır. Gövde yüksekliği yer seviyesinden ve aile mezarlıklarında etrafı belediye tarafından betonla çevrilmiş ise beton seviyesinden itibaren 40 santimetre, baş taşı yüksekliği ise gövdeden sonra 60 santimetre olacaktır.
  4.  İki mezarın yan yana aralığı, baş ve ayak taraflarından birbirine mesafesi, küçük ve muntazam bir yol teşkil etmek üzere 50 santimetre olacaktır.
  5. Yedi yaşına kadar olan çocuklara mahsus mezarlar aynı ada içerisinde 1 metre uzunluğunda, 50 santimetre eninde ve derinliği en az 1.5 metre olacaktır.

Mükerrer Defin

MADDE 25 –

  1. Bir mezar yerine mükerrer defnin ne kadar sonra yapılabileceği, toprağın cenazeyi tam olarak ayrıştırabilmesi kabiliyetine bakılarak 5 seneden az olmamak üzere belirlenir.
  2. Mezardaki ölünün birinci derece yakınlarından en az bir veya birkaçının muvafakatı ile cinsiyet farkı gözetmeden, kan hısımlığı veya civar kan hısımlığı bulunan bir başka cenazenin bu mezara mükerrer defni yapılabilir.İdare muvafakatin noter kanalıyla verilmesini talep edebilir.

 

Umumi Mezar Yerleri

MADDE 26 –

  1. Parselasyon planı harici sıralı sisteme göre açılıp gömü yapılan yerlerdir. Bu kısımda ileriye dönük boş mezar yeri ayrılamaz.
  2. Mezarlıklarda gömü tarihinden itibaren 5 yılını dolduran ve kaybolan mezarlardan müdürlük sorumlu değildir. Alınan yerler, mutlaka alan kişi tarafından inşası yaptırılarak muhafaza edilir.

 

Mezar Yeri Tahsisleri (Aile Mezarlıkları)

Madde 27 –

  1. Parselasyonlu mezarlıklarda, aile mezarlığı tahsisleri Büyükşehir Belediye Meclisince belirlenen her mali yılı bütçe tarifesine göre müdürlükçe yapılır.
  2. Mezar yeri tahsisi yapılan kişilere Mezar Yeri Kullanma Belgesi verilir.
  3. Adına Mezar Yeri Tahsis Belgesi düzenlenen gerçek ve tüzel kişiler, söz konusu mezar yerleriyle ilgili sorunlar karşısında belediyeye karşı sorumludurlar.
  4. Adına Mezar Yeri Tahsis Belgesi düzenlenen kişiler hiçbir surette bu belgeyi başka birine devredemez. Ancak bedelsiz olarak belediyeye devri yapılabilir.
  5. Vatandaşlar tarafından satın alınan ve kendi arzusu ile bu yeri kullanmaktan vazgeçtiğini beyan eden kişilere ait aile mezarlığı yerleri ile ilgili tahsil edilen ücret hiçbir şekilde iade edilmez.
  6. Aile mezarlıklarına yapılacak olan definlerde, mezar yeri tahsis belgesinin ibraz edilmesi zorunludur.
  7. Aile kabri olarak satın alınıp 5 yıl boyunca etrafı çevrilmeyen ve kaybolan mezarlardan müdürlük sorumlu değildir. Alınan yerler, mutlaka alan kişi tarafından inşası yaptırılarak muhafaza edilir